Přijímačky - záchranné obory a psychická podpora

Slíbila jsem, že napíšu ještě nějaký článek k přijímačkám, na co si dát pozor a tak, protože vím, že teď tak nějak graduje podávání přihlášek a pořád se rozhodujete co dál.
Rozhodně nemusím zdůrazňovat, že dostat se na medicínu není lehké a nejhorší na tom je, že pokud to nevyjde, tak rok musíte čekat. Jsou možnosti, jak se ten rok zabavit a co dělat a o tom bych se v dnešním článku chtěla zmínit, aby vám to nějak pomohlo.

http://thumbpress.com/wp-content/uploads/2014/01/funny-medical-school-entrance-exam1.jpg
V úterý jsem byla na svém gymplu. Po domluvě s bývalou chemikářkou jsem přišla do hodiny a vykládala děckám o tom, jaké jsou ty přijímačky, jak to vlastně funguje atd., takže doufám, že to bylo aspoň trochu k něčemu :) Každopádně, rozhodně jsem jim říkala, že by si měli vybrat nějaký záchranný obor, kdyby to náhodou nevyšlo...Já vím, je to dost ošemetné téma a nikdo nechce počítat s tou špatnou variantou, ale bohužel je to velice tenký led a podle mě by byl člověk opravdu hloupý, kdyby si nějaký ten záložní plán nevymyslel.
Takže co bych já volila za záchranu?

1. Nutriční terapeut (LF MU, Bc. obor, 3 roky)
Co sama za sebe můžu doporučit, tak určitě obor Nutriční terapeut. Tento obor je skvělý v tom, že si tam zopáknete celou chemii (v zimním semestru vás totiž čeká zkouška z lékařské chemie), také anatomii (zkouška z anatomie) a buněčnou a molekulární biologii a genetiku (zase zkouška). Pokud budete cílevědomí a budete se poctivě připravovat, máte napůl vyhráno. K přijímačkám všechno jen zopakujete, doladíte to k obrazu svému a doučíte se samozřejmě fyziku. Vím, že je to blbé, když na tom oboru nezůstanete vůči nim, nebo tak, ale i sami vyučující řekli o nutričním, že je to vlastně (v hodně případech) taková přestupní stanice jinam. Příprava opravdu skvělá a třeba to některé začne bavit natolik, že tam zůstanou a zapomenou na medicínské ambice, to už je na každém individuálně. Já sama jsem to však využila jako příležitost.

2. CŽV (Celoživotní vzdělávání)
Tato možnost se nabízí, pokud uděláte dobře přijímací zkoušky (minimálně na 65 bodů), ale přesto vás nepřijmou z kapacitních důvodů. Stojí to hoooodně peněz (všeobko 95 tisíc ročně, zuby 190 tisíc ročně), ale pokud vás přijmou, rodiče vám to zaplatí, tak prakticky plnohodnotně nastupujete na medicínu do prvního ročníku. Má to ale pár háčků:
1. musíte mít opravdu dobře napsané ty přijímačky, na VL berou 20 lidí, na ZL 10 lidí
2. pokud vás přijmou, NEJSTE STUDENT a úřad práce vás také nevezme, to znamená, že vám rodiče skoro rok budou muset platit zdravotní -> dalších 1300-1500 Kč měsíčně a samozřejmě nebudete mít ISIC a ani nárok na žádné slevy (jízdné, apod.)
3. v prvním ročníku musíte udělat všechny zkoušky v daném zkouškovém období, odklad, přesouvání ani nic dalšího se netoleruje, na každou zkoušku máte 3 pokusy (na zápočet 2) a prostě tohle musíte splnit a přes to vlak nejede a pokud se vám to podaří? Sláva! Získáváte status studenta a již bezplatně postupujete vesele do druháku a už pro vás platí takové pravidla, jako pro všechny ostatní! Stojí to za zvážení, no ne? Mně by to rodiče třeba nezaplatili, i kdyby na to peníze byly, protože zastávají názor, že všechno se děje z nějakého důvodu :)
Více informací najdete ZDE

3. Nultý ročník
Dozvěděla jsem se pořádně o této možnosti teprve dnes, ale určitě stojí za zvážení. Je to možnost, kterou nabízí firma TUTOR (v Praze a v Brně) a stojí to cca do 20 tisíc za ten rok. No a prakticky tam probíráte jen fyziku, chemii a biologii, je to jakoby celoroční kurz, který vás má připravit na přijímačky s tím,že ale také NEMÁTE statut studenta. Je to takový nultý ročník. Když jsem se hlásila já, nevěděla jsem o tom, ale upřímně, pokud bych se dostala jinam (jakože jsem se dostala na toho nutričního), tak bych asi tuto možnost ani nezvažovala, ale někomu to může přijít fajn! Takže více informací je zde a zde .

4. "Záchranné obory" místo medicíny
Kdybych měla mluvit o svém záchranném oboru, který jsem chtěla studovat místo medicíny, byla by to fyzioterapie. Dnes vím, že by mě to asi nebavilo, že by to byla chyba a vybrala bych si rozhodně zdravotního laboranta. V poslední době se mi ten obor začal strašně moc líbit!!! Takže za mě rozhodně tohle. Potom vím, že hodně lidí zkouší místo medicíny farmacii. Rozhodně krásný obor, ale určitě nic pro mě, když mám oba dva rodiče doktory farmacie a je to k zbláznění (:D).... No a co dál? To už záleží jen a jen na vás! Je to podle vašich zájmů, ideálů a představ a vy sami si musíte vybrat, něco, co by vám sedělo, kdyby ta medicína se přece jen náhodou nevyvedla... A věřím, že určitě na nějaký takový obor přijdete a něco najdete! Opravdu, je lepší, když se máte o co opřít a nemyslím to vůbec ve zlém.

Jinak, co bych vám tak na závěr chtěla říct - učte se, učte se, učte se!!! Je to hrozně důležité a pořád se to ještě dá zmáknout, i když vím, jak moc těžké a jak strašně málo času je na ty přijímačky s maturitou. Hlavní je chemie, biologie je hodně jednoduchá, tu opravdu zvládnete.
V biologii se soustřeďte hlavně na anatomii, buňku a GENETIKU! Jsme v Brně, MENDEL! Potrpí si na něho, opravdu. Garantuju vám, že v tom testu minimálně 5 otázek na genetiku bude! Pokud to nestíháte, vypusťte kraviny jako zvířátka a rostlinky, je to k ničemu a pokud tohle budete umět jako básničku a nebudete chápat genetiku, nevytrhne vás to.

Chemie, rozhodně příklady. Naučte se počítat! Všechno, co jde, principy příkladů, vzorce a PROČ to tak je, roztoky, pH, hmotnostní zlomek, látkové množství, všechno, co vás napadne, koncentrace, převod z látkové na hmotnostní koncentraci atd., dále názvosloví, jeden zákeřný vzorec na začátku se vždycky objeví, pochopení elektrolytů, tohle se tam vyskytuje pořád, naučte se nazpaměť PSP, podle mnemotechnických pomůcek zde, hybridizaci, orbitaly, celou organickou chemii, aminokyseliny, vzorečky sacharidů, heterocykly důkladně, hydroxy, oxokyseliny, prostě tohle tam mít budete. A pak samozřejmě biochemie - betaoxidace mastných kyselin, citrátový cyklus atd, atd, ty modelové otázky máte, já už to jen lovím z paměti a opravdu mi to moc nejde, no, nemůžu se dočkat biochemie! :D To, na to se až tak v chemii nemusíte zaměřovat, je charakteristika prvků. Bývá tam maximálně jedna otázka a to ještě jsou většinou všechny možnosti správně. Opět, soustřeďte se na to PODSTATNÉ.

A ve fyzice, tak určitě převody jednotek, jednotky sami o sobě, fyzikální rozměry - Newton, Joule, Coulomb, Pascal, Siemens, atd., vědět, jak to je, proč to tak je, vědět, co jsou skaláry a vektory, vypište si to, není toho tak moc. Rozumět příkladům z mechaniky, znát vztahy, pro výpočty, to samé u CELÉ fyziky, snažte se prostě všechno pochopit. Vím třeba, že hodně logická a hezký byla termodynamika, dá se to, jen u toho prostě vydržte. Pokud nebudete něco vědět, konzultujte - máte kamarády, jsou na tom beztak stejně nebo hůř, vůbec se neporovnávejte a spolupracujte, ono se vám to všechno jednou v dobrém vrátí. Hodně mi pomohl server www.ontola.com, tam jsem konzultovala strašně moc věcí, ale opravdu, nekašlite na to! Zvládnout se to dá, zvládli to ostatní, tak to dáte i vy!

Hlavně vydržet, ten stres jednou opadne a odměnou bude to slovíčko, přijatá/tý!!!!

Samozřejmě celý tento článek je opět šitý na mírů na brněnskou LF, kde určitě, jako každý rok, bude velký zájem o medicínu, stejně tak jako o zubní lékařství. Chtěla bych ještě podotknout jednu důležitou věc, zkrátil se časový limit na přijímačkách. Momentálně je to na biologii 50 minut a na chemii s fyzikou 60 minut. Nevím proč, ale 10 minut ubrali, oproti minulým letem.
Pokud byste měli nějaké konkrétní dotazy, něco, co by vás zajímalo a já to zasklila, nenapsala jsem to sem, nenapadlo mě to, neváhejte mě kontaktovat na email zatimnadsena1@gmail.com

Hezký večer, hezké učení! A hlavně se nebojte a nestresujte, to je opravdu jen a jen k ničemu. Zase to bude dobrý a i kdybyste se nedostali na poprvé, není to konec světa a vždycky se dá ještě něco dělat a vymyslet. Konkurence je velká, ale neohlížejte se na ni. Jste v tom sami, tak jako všichni a buď to dáte, nebo ne, je to jen a jen ve vašich rukou.

Hodně štěstí.

Komentáře

  1. Krásně napsaný článek, opravdu. Budu letos dělat přijímačky do Brna, no bohužel už jsem nějaký rok ze školy, takže jsem využila ten denní kurz od Tutoru. Chtěla bych ale podotknout pro někoho možná celkem důležitou informaci, že statut studenta tam nedostanete! Což je dost mínus. Jinak ale kurz určitě můžu doporučit :)
    Všem mnoho úspěchu při studiu i u přijímaček.
    Zdraví (snad) budoucí medička!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, jejda! Chybička se vloudila,jsem moc ráda,že píšeš,hned to opravím! Kamarádka o tom uvažuje a řekla mi to právě takto,že statut studenta máš :) tak moc děkuji a budu držet palce u přijímaček!!! :-)

      Vymazat
    2. A ještě jsem se, prosím, chtěla zeptat,když nejsi student,musí za tebe rodiče platit zdravotní nebo jsi normálně na úřadu práce? :) Děkuji!

      Vymazat
    3. Ahoj :) Na ÚP jsem nějakou dobu byla. To, že chodím někam na nějaký kurz jim bylo jedno, říkali, že je moje věc, co dělám ve svém volném čase. Ale nakonec jsem se z něj sama odhlásila, protože UP mě chtěl posílat na pohovory a různá školení atd. kdy se jim zachtělo, což jsem podstupovat nechtěla a ani nemohla, právě kvůli dennímu kurzu.Prostě to moc nešlo dohromady.Takže si zdravotní platím sama :)

      Vymazat
    4. Moc děkuji za odpověď! Doplním to do článku :) Moje kamarádka byla taky na UP a nenutuli ji nikam chodit,řekla jim,že se chystá na vysokou a připravuje se na přijímačky a v pohodě,tak mě to právě překvapilo :)

      Vymazat
  2. Zatím nadšená Medička2. března 2016 15:31
    A ještě jsem se, prosím, chtěla zeptat,když nejsi student,musí za tebe rodiče platit zdravotní nebo jsi normálně na úřadu práce? :) Děkuji!

    Rodiče za tebe nemusí platit zdravotní! Platit si ho musíš sám. Tys asi nikdy nemakala a jen natahuješ ruku k rodičům.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jee, další anonymní chytrák, co si myslí, že ví všechno o každém nejlíp na světě :) - ne, já jsem opravdu nikdy nemakala, protože od 6 let v kuse studuji a sem tam si přivydělám něco na brigádě, co jde do kapsy mně, na mé aktivity, zábavu a materiální uspokojení. Rodiče mi platí všechno spojeno se školou, ale pokud by sis něco o mně přečetl/a tak víš, že dojíždím domů, a že je mi maximálně blbé "natáhnout ruku" a nechat si něco platit :) Jakože ale sorry, každý, kdo je na CŽV či není student má financované tyto věci od rodičů (kde by na to asi tak děcka vzaly, že jo...), kor při medině nebo přípravě na medinu, tak mi tady přestaň laskavě psát sračky a ještě si vyprošuju hodnotit mou povahu, když o mně nevíš nic. Ani o tom, jak to u nás doma je, nebo jak jsem to celý život měla nebo neměla.

      Vymazat
  3. Ahoj, letos se po 3.hlasim na LF do Brna na všeobecné. Rok jsem studovala na jedné výšce a teď jsem rok na jiné. Obě tyto školy mě utvrdily v tom, že na medinu chci, ale ještě úplně nejsem rozhodnutá, jestli bych tam šla, kdyby přijímačky vyšly. Přece jen už mám 2 roky v háji a je tam možnost že mě vyhodí (z toho mam velký strach, když už jsem se 2x nedostala). Tak bych se chtěla zeptat, jak bys to udělala ty po zkušenostech, které máš..stojí to za to úsilí a ztracené 2 roky? Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čauky :) Víš co, ono je to strašně těžko. Nikdo ti dopředu neřekne, jestli medicínu zvládneš, dostuduješ, jak se ti bude dařit, jestli budeš/nebudeš prodlužovat studium a tak dále, nicméně znám lidi, co do toho šli i přes 2 ztracené roky a daří se jim :) Pokud to chceš, tak do toho půjdeš a ty obavy musíš hodit za hlavu. Bude to, jak to bude. Moc držím palce!

      Vymazat
  4. Ahoj :) Mám dotaz ohledně tvého "záchraného" oboru. Mám podanou přihlášku na VL a Fyzioterapii právě na LF MU. Vím, že testy (přijímací řízení) jsou odlišné, jen by mě zajímalo jak velký rozdíl je v jejich obtížnosti. Popřípadě když má kamarádka podanou přihlášku pouze na Bc. obor (Dentální hygienistka), zda využije/použije Testové (modelové) otázky od MU. Moc děkuji nejen za odpověď, ale i za celý Tvůj blog! Jen škoda, že jsem Tě neobjevila dřive :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Psala jsem na Hangouts, klidně rozepiš detaily a ještě jednou se omlouvám, že jsem neodepsala, ale jak říkám, přestaly mi chodit upozornění na komentáře :/ :(

      Vymazat

Okomentovat