úterý 13. června 2017

Pár krůčků ke štěstí 3. část: Fit za každé situace!

Abych pravdu řekla, potřebovala jsem si teď nějakou dobu od všeho odpočinout, obzvlášť po té sprše, co jsem dostala u minulého článku, i když jsem za to ráda, protože se snažím i z těch negativních věcí vytáhnout to pozitivní, takže všem anomynům a kritikům za tohle moc děkuji :) ♥

Poslušně hlásím, že jsem udělala zkoušku z fyziologie!!! Všem vám děkuji za gratulace a desítky překrásných zpráv, které mi přišly, jste úžasní, moje obrovská podpora a já na vás teď přes přijímačky neskutečně moc myslím a držím vám palce!!!

Ale teď už k dnešnímu tématu.




V tomto článku bych se moc ráda zaměřila na zdravý režim a životní styl, který je podle mě klíčem k tomu, abychom zvládli všechno, co máme naloženo na svých bedrech. Někteří z nás zvládají také multitasking - chodí na brigádu, aktivně sportují a další věci, což je více než obdivuhodné, ale to všechno by nešlo zvládat bez určitých režimových pravidel.

Spánek

Říká se, že většina vysokoškoláků a konkrétně teda mediků, se učí hlavně v noci. Dle mého názoru to není tak úplně pravda, protože ne každému toto rozložení hladiny melatoninu tak úplně vyhovuje a spousta lidí má spánkový režim nastavený normálně, takže tímto bych chtěla zbořit jeden z mýtů, co o medicíně koluje - opravdu se všichni neučíme po nocích :)

A jaké jsou zásady zdravého spánku?

- spát aspoň 7-8 hodin v kuse - 

Je to velmi individuální, protože každý z nás je jinak nastavený. Musím říct, že mě někdy vyhovuje spát třeba i 9 hodin, někdy to zase zkrátím na 6, je to individuální a dle potřeby a fyzické i psychické zátěže.

- nastavit si večerku - 

V dnešní době existuje spousta spánkových aplikací, které vám můžou pomoct monitorovat svůj spánkový rytmus, regulovat ho a upravit dle potřeby. Například já obvykle přes semestr chodím spávat okolo 11té a vstávám okolo sedmé hodiny a cítím se dobře.

- respektovat potřeby těla - 

Pokud jste doma a chce se vám spát, vysloveně vám padá hlava na skripta, není nic lepšího než natáhnout si na mobilu budík nastavený na hodinu, položit se a usnout. Někdy se probudíte sami, třeba po 30 minutách, ale rozhodně se budete cítit lépe než když budete spánek násilím přemáhat. Navíc se ani nic nenaučíte.

- snažit se dodržovat jednotný režim - 

A to takový, že v noci spíte a ve dne fungujete/učíte se atd. Pokud totiž dojde k tomu, že si režim úplně převrátíte a začnete dopoledne vyspávat, může se stát velmi nemilá situace a to, že zaspíte na zkoušku. Většina zkoušek probíhá totiž dopoledne. Není moc ideální učit se v noci, i když máte větší klid. Moje maximálka je třeba do jedné a to už musely být případy, kdy jsem vážně nemohla spát nebo jsem byla s nervy úplně odrovnaná a myslela jsem, že "to stihnu" - samozřejmě to nejde. Co se nenaučíte do toho "dne D", už se za noc přes zkouškou stejně nenaučíte, prostě to nedoženete.

Přes semestr vstávám mezi 5 - 7 hodinou :))

- držet se před spaním v klidu -

Já například usínám velmi dobře. Lehnu do postele a maximálně během deseti minut spím úplně tvrdě. Ale někdy jsou dny, kdy mám s usínáním problém a ani nevím proč. V tyto chvíle si například pouštím relaxační hudbu, snažím se omezit oční kontakt s jakoukoliv obrazovkou (protože modré světlo ruší a budí) a například si čtu knížku, u které se mi začnou zavírat oči sami a spánek přichází rychle. Výjimečná situace nastává před zkouškou - i když nechci, jsem dost nervózní. Abych pravdu řekla, poprvé se mi dobře spalo před zkouškou z fyzioly, kdy jsem prospala zhruba 5 hodin v kuse, což si myslím, že je hezké. Kamarádka mi radila, ať si dám prášek na spaní, ale já to obecně moc nemám ráda, protože mám pocit, že na mě působí víc než na jiné lidi a chce se mi spát ještě celé dopoledne. Tak jsem zvolila jinou metodu v podobě malého množství alkoholu (jojo, teď vás navádím k pití, hrůza děs!), uvolnila jsem se a spala jsem jak dudek.

Jídlo & pití

Některé dny jsou skutečně hektické, známe to všichni. To, že zapomínáme jíst a pít, je někdy docela běžné a není to dobře, protože naše tělo trpí, i když si to ani neuvědomujeme. I když do Brna dojíždím, musím si každý den rozvrhnout rozumně jídlo na celý den a vydržet s tím a občas je to problém, kvůli krátkým pauzám, ale většinou se to zvládnout dá.  A jak to mají vlastně medici s kofeinem? Najde se jich spousta, co kávu neměla za celý rok v puse, ale řekla bych, že jsou to výjimky :)

- pravidelně jíst-

Abyste se mohli učit a myslet, potřebujete energii z jídla. Pokud mozek nemá cukr, máte hlad, dobře vám nebude, budete roztržití, nevrlí a plačtivý. Když jsem bez jídla, mám pocit, že je všechno špatně, že jsem nejhorší na světě, úplně blbá a nikdy tu medinu nedám. Jakmile se najím, úplně se mi překlopí vnímání reality, což je teda velice zajímavé.  Vůbec není na škodu jíst 5-6x denně malé porce.

-jíst zdravě-

Vyváženě, pestře, tak, aby vám nic nechybělo. Sem tam je určitě dobrá i nějaká ta sladkost nebo "junk food", ale nesmí se to stát vaším hlavním zdrojem energie.

-S N Í D A N Ě-

Je základ dne! Pokud nesnídáte, zkuste se to naučit. Já chápu, že někteří vstáváte brzy (já občas taky), ale i tak se snažím aspoň něco málo dostat do žaludku, abych si ho nastartovala na celý den. Stačí třeba cereálie nebo jogurt, ale něco maličkého po probuzení není nikdy na škodu. Nezapomeňte snídat hlavně před zkouškami! Chápu, že je vám zle, že nic nechcete, ale pokud tam půjdete s prázdným žaludkem, lepší to nebude a může vás tělo zradit ještě víc, například tak, že se vám začne dělat na zvracení a podobně.



- banán je kámoš -

Jak říká moje spolužačka. Banán je ovoce, které vás zasytí - škrob, dodá vám rychlý cukr - fruktóza a zároveň je v něm hodně draslíku. Není vůbec špatné nosit si banán na zkoušky a sníst ho, když například čekáte na to, až si půjdete táhnout otázky. Zkoušky jsou většinou dlouhé, protáhne se to i na celé dopoledne a tím pádem malá svačinka v záloze není nikdy na škodu. Jen dávejte pozor, aby se vám nerozplácl v kabelce, to už potom není tak super :D.

- pít dostatek -

VODY! Teď nemyslím vodku :D. Voda je super, ušetříte na ní spoustu peněz, nepřeslazujete se ní a osvěží vás. Není tomu tak však vždycky, občas mám dny, kdy piju a necítím, že by mi voda uhasila žízeň - a v tom případě sáhnu po Vincentce nebo po ionťáku. Vincentka je super v tom, že obsahuje vysokou hladinu jódu (nevím však, jak dobře se vstřebává). Náš pan docent na biochemii říkal, že pokud si dáte panáka Vincentky denně, splníte DDD jódu. Nic se však nemá přehánět, proto si ji beru jen jednou za čas - tehdy, když mě třeba bolí hlava, mám těžké dny nebo pocit, že mi chybí ionty a voda neuhasí žízeň (třeba když je moc horko a potím se) atd. Občas jsou fajn i obyčejné minerálky z obchodu nebo Coca-Cola - když jsem fakt na dně a unavená, dokáže mě kombinace cukr + kofein velice rychle nakopnout.

-kofein ? -

Do jisté míry kamarád, ale nesmíme překračovat hranici. Každý to má nastavené trošku jinak, ale já se snažím vždycky fungovat jen s přiměřenou hladinou kofeinu v krvi, to znamená, že denně vypiju 1 - 2 kávy. Občas silnější, občas slabší, spíš podle chuti, ale nepřelívám se tím nějak ve velkém. Energeťáky piju jen ve zkouškovém, když už mě chytá největší krizovka a osobně nejvíc preferuju RedBull nebo CrazyWolf - tento hlavně z toho důvodu, že chutná úplně stejně, jako RedBull a na RedBullu bych asi finančně zkrachovala, ale i tak je piju jen výjimečně. Guaranu jsem občas brala na gymplu a na nutričním, když jsem musela brzy vstávat a na dopoledne mi hodně pomohla a vzpružila mě, ale odpoledne se mi chtělo hodně spát. Maté si dávám občas v čajovně a nepůsobí na mě moc, stejně jako zelené čaje nebo káva. Připadá mi, že je to spíš placebo efekt, nebo co :D A kofeinové tablety jsem nezkoušela a moc bych s tím neexperimentovala. Řekla bych, že hladina kofeinu v krvi, je osobní volbou každého z nás, ale mělo by platit pravidlo - všeho z mírou.



- smart drugs a další doplňky -


Existuje spousta léků na zlepšení paměti, prokrvení mozku atd. a často se mě ptáte, jestli něco beru na podporu paměti, takže to napíšu hromadně - NE, NEBERU, nikdy jsem to nezkoušela a zatím jsem nebyla tak v zoufalém stavu, že bych to zkusila, nemám to v plánu :) Ptáte se mě taky, jestli beru nějaké doplňky stravy atd. - mamka mi dává něco na podporu imunity (přírodního), občas beru nějaké vitamíny (D,C, B-komplex) nebo železo a před fyziolou mi taťka přinesl sibiřský ženšen v kapkách - prý na uklidnění a podporu paměti :D Jestli to zabralo, nedokážu posoudit, ale často si ze mě rodiče dělají testovací objekt na různé doplňky. Osobně si ale myslím, že medicína chce železný zadek a pevnou vůli, protože jinak se to nenaučíte ani s pytlem léků a nepomůže vám to.

Pročistit hlavu

Obecně strávíme moc času sezením. Ať už ve škole, v dopravních prostředcích, doma u PC, u učení,... potřebujeme se víc hýbat. Pokud je naše tělo protažené, prokysličené, prohřáté cítíme se mnohem líp a taky se nám mnohem víc daří pokračovat v učení a v dalších činnostech, kde namáháme především hlavu. Nemusíme být mistři světa ani cvičit 6x týdně ve fitku, trhat rekordy, objíždět soutěže atd., ale NEVYHÝBEJME SE POHYBU.

- běh -

Já osobně běh nemám ráda a to z toho důvodu, že je to "sport", kde se nejvíc nadřu, kde si nejvíc uvědomím, jak moc velká je ze mě sračka a jak to nezvládám - ale ten pocit, který přichází po něm, je naprosto k nezaplacení. Cítíte se výborně a máte pocit, že zvládnete všechno na světě. Jak nám říkala i naše asistentka na fyziologii - žádný jiný sport (silové už vůbec ne), nám neaktivují všechny procesy v buňkách, které probíhají právě při běhu - proto je velmi zdravý a důležitý. Zase, nemusíte běhat 10 km, stačí 3 km, není potřeba to nikam tlačit. Děláte to pro sebe a děláte to hlavně proto, abyste převedli pozornost a energii z hlavy někam jinam - právě do všech těch svalů, které při učení zanedbáváte a nepoužíváte.



- cvičení -

A jak jsem zjistila, tak není špatné si čas od času i zacvičit, protože to potom vypadá líp, ale taky se líp cítíte. Každý si může najít to svoje a to, co ho bude bavit a začít postupně.

- dělejte to, co milujete -

Pokud vás baví brusle, jezděte na bruslích. Jestli máte rádi kolo, tak na kole, dělejte cokoliv, dělejte to s láskou a uvidíte, že se budete cítit dobře. Taky procházky jsou krásné, když vás nic jiného v tom horku neláká, nebo plavání je super! Občas takový výlet na kryťák není na škodu. Myslím, že každý z nás si najde to svoje.

Společnost

- ti praví -

Naučte si vybírat lidi, které pustíte do svého života a stejně tak se naučte vyřazovat lidi z vašeho života. S nástupem na medicínu se totiž setkáte se spoustou negativních poznámek a taky s tím, že vám to lidi budou závidět a občas budou zlí. Bohužel se to může stát i s přáteli, což mrzí nejvíc. V prvé řadě si s nimi zkuste normálně promluvit a vysvětlit jim, že se vám to nelíbí, pokud to nepomůže, je tu problém. Časem zjistíte, kteří lidi vás mají opravdu rádi a budou při vás stát ať se děje, co se děje - a to hlavně v době, kdy se vám dařit nebude, nebo když něco pokazíte.

A co je úplně úplně nejdůležitější? Být spokojený se životem a sám se sebou v každé situaci!! ♥


Tuto písničku jsem začala poslouchat, když jsem prožila nějaký neúspěch. Nenapsala test a tak. Protože "TRY EVERYTHING".

I messed up tonight, I lost another fight
I still mess up but I'll just start again
I keep falling down, I keep on hitting the ground
I always get up now to see what's next

Birds don't just fly, they fall down and get up
Nobody learns without getting it wrong

I won't give up, no I won't give in
'Till I reach the and then I'll start again
No, I won't leave, I wanna try everything
I wanna try even though I could fail

A je to pravda pravdoucí!! Držte se toho. Pokud to nezkusíte, prohrajete vždycky. Pokud to zkusíte a prohrajete, vstanete a zkusíte to znovu!!! Nikdy to nesmíme vzdát, vždycky je důležité jít za sny a nezáleží na tom, co říká vaše okolí. V každé situaci dejte jen na svůj pocit, neposlouchejte nevyžádané rady a buďte šťastní v každé situaci. Ti, kteří vás opravdu mají rádi z vás nebudou nikdy zklamaní, ani když se vám něco nepodaří a podpoří vás - tohle vzkazuji hlavně všem lidem, kteří se letos na medicínu nedostanou. Hlavu vzhůru!!! Není to poslední šance a není to konec. Vy ostatní si to můžete vztáhnout na jakékoliv jiné životní pády :)

Mějte krásný večer ♥

S láskou, Zatím Nadšená - STÁLE Nadšená :)



8 komentářů:

  1. moc hezký článek! Vždycky mě nabiješ pozitivní energií :)))

    OdpovědětVymazat
  2. Zase moc hezký sepsané <3 Já se tu směju když tak čtu o tom učení se po nocích :D Taky jsem byla v prváku a druháku jako ty, hezky v noci spát atd., ale čím jsem byla starší, línější a přes den snadno rozptýlitelnější, tím víc se mi to posouvalo, až jsem nakonec skončila v tom totálně nočním režimu a nespaní den před zkouškou i proto, abych právě nezaspala :D Přeju ti, ať si tenhle režim udržíš. Hlavně neskonči jak já :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujiii 💕😊
      Právě ty jsi ten odstrašující příklad, jak nechci dopadnout!!! 😂 (Samozřejmě co se týká nočního učení). Jinak jsi můj obrovský vzor!! 😊😊 Teď před tou biochem je to u mě bída, takže to vidím taky na potáhnutí trošku do nočních hodin (ale u mě je cca půlnoc zatím hraniční), tak uvidíme 😂🙈🙏🏼

      Vymazat
  3. Chlastá někdo na té medicíně? Jako upřímný dotaz.

    OdpovědětVymazat